Notebook pen and laptop on dining room table

Tuos, kurie mėgsta rašyti, bet vis abejoja, ar verta turėti savo asmeninį tinklaraštį, kviečiu paskaityti Sielos namų straipsnį,  kuriame susisteminau 10 pagrindinių priežasčių, kodėl, mano manymu, „blogas” yra vertybė. Na, o su tais, kurie jau galutinai apsisprendė tapti „blogeriais“, bet neturi nei mažiausio supratimo, nuo ko pradėti, noriu pasidalinti keliais pagrindiniais žingsniais, kuriuos suskirsčiau į dvi dalis:

1. kaip savo tinklaraštį užkurti, 2. Kaip jį vystyti ir plėsti auditoriją.

Esu rinkodaros specialistė, bet ne IT profesionalė, taigi prieš 2,5 metų nusprendusi pradėti kurti savo asmeninį tinklaraštį, neturėjau supratimo, nuo ko turėčiau pradėti. Su svetainių kūrimu pagal įvairius šablonus ir e-marketingu susidurti teko, bet šį kartą norėjosi kuo paprastesnio, pigesnio, patrauklesnio ir laiko prasme greitesnio sprendimo, kad nereikėtų nei programistui mokėti, nei dienų dienas sėdėti pačiai programuojant dizainą ar sudėtingai sukėlinėjant svetainės turinį.

Per šį laikotarpį susidariau tam tikrą sistemą, kas kuriant ir vystant blogą yra būtina, reikalinga ir svarbu.

Beje, puikų, išsamų ir nemokamą mokymų kursą apie tai, kaip susikurti asmeninį blogą parašė ir Danielius iš Debesylos. Jei norėsis dar praplėst žinias arba, užuot sukus sau galvą, tiesiog perduoti programavimo darbą rimtam profesionalui – kviečiu užsukti ir pas jį. 

Kaip pradėti rašyti savo asmeninį tinklaraštį?

1.       Tema – apie ką rašysiu

Prieš pereinant prie techninių klausimų, trumpam sustokime prie svarbaus pirminio žingsnio, kurio neturint geriau net nepradėti. Kiekvienas žmogus (vadinasi taip pat ir visi mėgstantys rašyti) turi ne tik tam tikrą sukauptą gyvenimo patirtį, bet ir konkrečią sritį ar kelias sritis, kuriose nusimano daugiausia. Toms sritims gilinti, išjausti, išbandyti jis skiria daugiausia laiko, nes jos jam įdomios. Taigi, rašyti vertėtų būtent apie tai, ką „skauda“ pačiam. Tie, kurie vaikosi visuomenei aktualių temų vien dėl to, kad jos aktualios kitiems, galiausiai vis vien lieka neištikimi patys sau, o nuo to pirmiausia nukenčia straipsnis. Pasirinkite temą, kuri jums pačiam įdomi. Tą, kurioje esate ne pirmus metus. Rašykite apie iššūkius ar pamokas, kurias jau teko išmokti, sėkmingai išspręsti, dalinkitės sprendimais, patarimais, iškelkite klausimus ir tuomet tarp eilučių visuomet jausis jūsų nuoširdumas, kuris neabejotinai randa kelią į skaitytojo širdį.

2.       Domeno pavadinimas

Corporate executives meetingDar vienas ne techninis dalykas, kuris yra itin svarbus ne tik energetine prasme, bet ir rinkodaros tikslais, yra jūsų blogo pavadinimas. Šiais laikais, kai susikurti blogą galima vos per kelias minutes, daugelis registruojantis įrašo bet kokį domeną, paskutiniu momentu šovusį į galvą. Visgi tinklaraščio pavadinimas, kaip ir žmogaus vardas yra tai, ką jis nešiosis visą gyvavimo laiką. Pavadinimas veikia kaip dažnai kartojama afirmacija. Jei jame bus neiginių arba skurdą ir trūkumą slepiančių žodžių (www.bebarniu.lt, www.niekonetruksta.lt ir pan.), būtent tokią žinutę jis ir spinduliuos. Ir atvirkščiai – pozityvią mintį nešantis blogas, kaip ir įmonės pavadinimas arba šūkis, gali prisidėti prie jūsų kūrybinės veiklos plėtros ir sėkmės (prisiminkime Akropolio – vieno pelningiausių prekybos centrų Lietuvoje – šūkį „Viskas yra ir bus gerai – Akropolis).

Taigi, kuo jūsų tinklaraščio pavadinimas bus prasmingesnis, lengviau įsimenamas, paprastesnis, labiau susijęs su jūsų blogo rūšimi ir temomis, tuo geriau. Kartais blogui yra parenkamas tiesiog autoriaus vardas ar pavardė. Toks pasirinkimas suprantamas tuomet, kai autorius yra žinomas arba turi planų garsinti save asmeniškai kaip brendą, kaip prekinį ženklą, kai jo aprašomos temos yra visiškai įvairios ir negali būti priskirtos kokiai nors rūšiai. Visgi žmonės lengviau įsimena ne vardus ar pavardes, o trumpus, aiškius pavadinimus.

Nepamirškite prieš registruodami domeną, patikrinti, ar jis laisvas. Tai padaryti, kaip ir įsigyti jums reikalingą domeną galite keliose svetainėse. Visgi geriausias paslaugas, manau, kad teikia www.domenai.lt, kur galite ne tik nusipirkti domeną, bet ir už pakankamai priimtiną kainą užsakyti jūsų tinklaraščio talpinimo (hostingo) paslaugas (apie jas šiek tiek vėliau).

3.       Nemokamos platformos blogui

Colorful computer mouseNusprendę pradėti savo tinklaraštį, turėsite nuspręsti, kokią platformą jam pasirinkti. Daugelis, neturinčių programavimo žinių ir nenorinčių mokėti IT specialistams už individualios svetainės sukūrimą, renkasi nemokamas platformas, kuriose susikurti blogą nėra sudėtinga. Ir tai yra puikus sprendimas.

Blogas.lt

Pati populiariausia lietuviška įmonė, teikianti nemokamas platformas ir turinio valdymą tinklaraščiams yra blogas.lt. Jos pliusas – galimybė nemokamai užsiregistruoti ir iš standartinių dizaino temų išsirinkus patikusią susikurti paprastą blogą per kelias minutes. Turinio valdymo įrankiai elementarūs ir jeigu jūs mokate naudotis Office Word programa, perkąsite šią sistemą akimirksniu. Visgi čia jos pliusai ir baigiasi. 🙂

Naudojantis nemokama prieiga, galimybės susikurti išskirtinį šabloną, dizainą, susidėlioti savo blogą taip, kaip norite patys ir jį patogiai valdyti, deja, neturėsite. Tam reikės susimokėti pastovų mėnesinį mokestį. Maža to, kuriant asmeninį dizainą, gali kilti visokių techninių nesklandumų, kai viena ar kita funkcija tiesiog kažkodėl neveikia. Tuo tarpu išsamaus archyvo su DUK, kuriame pats savarankiškai galėtum rasti nuosekliai aprašytas galimas problemas ir jų sprendimus, nėra. Belieka pasikliauti aptarnaujančiu personalu, kurio paslaugų galima tikėtis vėl gi tik turint profesionalų mokamą planą. Šalia to, naudojantis nemokama prieiga, skaitant blogą nuolat į akis šoka įvairios reklamos, kad tiesiog blaško.

Blogger (blogspot.com)

Dar vienas itin populiarus nemokamas platformas blogui siūlantis projektas blogger.com. Šio siūlomos svetainės konfigūravimo funkcijos, įvairios patogesniam naudojimui ir sklaidai sukurtos programėlės,  šablonų pasirinkimas bei patrauklumas smarkiai lenkia blogas.lt ir galėtų drąsiai varžytis su wordpress.com, aprašytu žemiau. Blogger turinio valdymo sistema paprasta, turinti smagių ir naudingų svetainės konfigūravimo ir populiarinimo funkcijų:

  • Prenumeratorių bazės rinkimas
  • galimybė tituliniame puslapyje įdėti skaidres, video,
  • sąsaja su Facebook, Twitter ir Google+ paskyromis,
  • galimybė tuoj pat susikurti Google AdWords reklaminę kampaniją
  • yra netgi galimybė užsidirbti iš reklaminio ploto nuomos kitiems skelbimams (AdSense)

WordPress

Visgi daugelio pasaulinis favoritas yra WordPress, kurio techninės galimybės, programėlės, kūrybingi šablonai, jų gausa, techninė pagalba ir kiti pliusai leidžia WordPress pelnytai pasaulyje išlaikyti populiariausios nemokamos tinklaraščių ir svetainių platformos pozicijas.

Ką siūlo WordPress:

  • Užsiregistruoti ir nemokamai paleisti blogą galite per kelias minutes.
  • Jei jums tinka, kad jūsų tinklaraščio pavadinimas bus www.PAVADINIMAS.wordpress.com – tuomet nei svetainės talpinimas, nei domenas jums nieko nekainuos. Jei norėsite domeno dalelę „wordpress“ išmesti, kad būtų www.PAVADINIMAS.com, teks susimokėti papildomai.
  • Svetainės šabloną galėsite pasirinkti iš padoraus skaičiaus gan kūrybingai sukurtų dizaino temų.
  • Turinio valdymas yra paprastas ir gan lankstus, leidžiantis kiek pakaitalioti standartinį dizainą, pagal savo poreikius (beje, valdymo galimybės kiekviename pasirinktame šablone gali šiek tiek skirtis). Valdymo galima išmokti, pasiskaičius elementarias taisykles ir pažiūrėjus video.
  • Nemokamai prieigai yra sukurti įvairūs patogūs įskiepiai, kurie padeda sekti svetainės statistiką (Site statictics ir Google Analytics), populiarinti blogą per socialinius tinklus (Facebook, Twitter ir t.t.), kurti prenumeratorių bazę ir t.t.
  • Patogesniam ir suprantamesniam turinio valdymui yra sukurtas netgi sulietuvinimo įskiepis, kuris leis valdyti svetainę, spaudžiant lietuviškus mygtukus.
  • Vienas didžiausių WordPress pliusų – milžiniškas problemų ir jų sprendimų archyvas, prieinamas visiems užsiregistravusiems sistemos vartotojams (Support Forums). Jame nesunkiai rasite bet kokį jums iškilusį klausimą ir aiškų atsakymą.

4.       Tinklaraščio apipavidalinimas

Kadangi žmonės yra emocijų įtakojamos būtybės, pirminį įspūdį apie svetainę susidarome žiūrėdami į jos vizualą. Jeigu svetainės dizainas yra banalus, šimtus kartų matytas, blankus ir netraukiantis akies – skaitytoją bus sunkiau sužvejoti, net jei rašysite neblogus tekstus.

Daug reikšmės turi ir straipsniuose esančios iliustracijos, kurios padeda ne tik sudominti skaitytoją, bet ir asociacijų pagalba geriau perteikti mintį. Taigi, apipavidalinimas yra svarbu. Pagalvokite, kokios nuotraukos galėtų tikti tituliniame lape ir prie kiekvieno jūsų įrašo. Tam galime naudoti savo pačių darytas nuotraukas arba iliustracijas iš įvairių nemokamų foto-bazių, kurios leidžia už dyką naudoti jų nuotraukas nekomerciniais tikslais. Tik nesugalvokite tiesiog imti ir nusikopijuoti pirmą patikusią nuotrauką, kurią rasite Google, nes tai yra autorinių teisių pažeidimas, taigi galite dėl to ateityje turėti problemų. 🙂

Vizualo kūrime kaip ir visur kitur reikalingas saikas. Patys patraukliausi ir daugiausia skaitytojų pripažinimo sulaukiantys yra paveikslėliais neperkrauti, spalvingi svetainių dizainai su aiškia struktūra ir patogiais naudojimosi įrankiais.

Kaip didinti tinklaraščio žinomumą?

  • SEO – svetainės optimizavimas

mid-adult woman laying on the floor and working on a laptopKuriant blogo tekstus ir jau nuo pat pradžių stengiantis suteikti savo tinklaraščiui galimybę populiarėti, turime pasirūpinti jo optimizavimu SEO prasme (search engine optimization), t.y. tuo, kad tokie paieškos serveriai, kaip Google, Bing, Yahoo ir kt. mūsų svetainę įvertintų kuo geriau ir pagal atitinkamus raktažodžius rodytų kuo aukščiau. Kadangi tai yra atskira, rimta ir itin išsami tema, šiame straipsnyje jos nenagrinėsime. Visgi, siūlau nepamiršti, kad norint turėti populiarų blogą, SEO yra labai svarbu. Apie svetainių optimizavimą parašyta nemažai straipsnių (tarp jų yra neblogų ir lietuvių kalba), taigi kviečiu juos paskaityti, pasidomėti ir pritaikyti svarbiausius SEO įrankius kuriant jau pirmus blogo tekstus.

  • Svetainės įskiepiai (angl. „plug in“) ir „self-hostingas“

Kad ir kokia puiki būtų nemokama WordPress serveryje talpinama platforma, visgi ši jos versija turi ribotą įskiepių kiekį. Todėl su laiku arba jau iš pačių pradžių siūlau pasvarstyti galimybę susilietuvinti domeną (iš www.pavadinimas.com pasidaryti www.pavadinimas.lt) ir perkelti svetainę su visa platforma iš WordPress serverio į atskirą serverį. Tokia „self-hosting“ platforma turės praktiškai neribotus, nemokamus, įvairių techninių konfigūravimo ir svetainės populiarumo didinimo galimybių klodus. Štai keletas jų:

  1. FACEBOOK. Ne paslaptis, kad vienas efektyviausių svetainės populiarinimo būdų yra jos susiejimas su Facebook paskyra ir specialių FB įskiepių įdiegimas. Milžiniškoje Wodpress.org archyvų bazėje rasite nemokamus įrankius, kurie leis prie kiekvieno straipsnio viršuje ir apačioje pridėti FB mygtukus „patinka“ ir „komentuoti“, o taip pat gausite galimybę būti informuojamam apie naujus komentarus. Facebook „patinka‘ mygtuko dėjimas dviejose vietose turi gilią marketinginę prasmę. Pradžioje esantis „like“ prieš žmogui apsisprendžiant, skaityti straipsnį ar ne, parodo, kiek kitų žmonių mano esant šį tekstą vertą dėmesio. Pabaigoje esantis „like“ jau leidžia išreikšti savo nuomonę, kaip ir komentaras, kuris, pasirinkus tinkamus „default“ nustatymus, bus matomas komentavusio žmogaus FB sienoje. O tai yra galimybė papasakoti apie save visiems komentuojančiojo draugams, kurie dar nėra skaitę jūsų blogo.
  2. SEO meta žymės.  Prie kiekvieno teksto galėsite susidėti SEO optimizavimui, vadinasi, būsimam populiarumui reikalingas Meta žymes, vadinamas Meta-tag‘ais, . Jų svarba yra didelė, nors pasimato ne iš karto, mat Google ir kitiems paieškos serveriams reikia laiko, kol jų robotukai ateina aplankyti ir įvertinti jūsų svetainės. Visgi, jei apsilankę jie ras tinkamai optimizuotą ir patogų naudojimui tinklaraštį su atgalinėmis nuorodomis, raktažodžiais, meta žymėmis, footeriais ir kitais SEO „stebuklais“, gausite gerą įvertinimą ir galimai neblogą reitingą (page rank). Tai prisidės prie jūsų blogo populiarumo.
  3. Galimybė kurti prenumeratorių bazę ir siųsti automatinius pranešimus apie naujus įrašus. Prenumeratoriai yra patys ištikimiausi jūsų skaitytojai, nes FB įrašą apie naują blogo straipsnį lengvai galima pražiopsoti. Tuo tarpu yra daug daugiau šansų, kad į asmeninę pašto dėžutę įkritusį straipsnį visgi žmogus  perskaitys, nes naujienas užsisakė todėl, kad jos jam aktualios. Nepamirškite įdėti priminimo apie galimybę prenumeruoti naujienas ne tik tituliniame blogo puslapyje (geriausia – viršutiniame dešiniame kampe, kuris pastebimas pirmiausia), bet ir po kiekvienu straipsniu. O jei kiekvienam naujam prenumeratoriui pasiūlysite dar ir nemokamą dovaną (ypatingą straipsnį, kurio nėra svetainėje, muzikos įrašą ar kažkokią kitą reikalingą informaciją), galite tikėtis dar didesnio prenumeratorių skaičiaus augimo. Nors WordPress siūlomas prenumeravimo įrankis yra neblogas, dar vizualiai ir funkciškai patrauklesnė nemokama prenumeratorių duomenų bazės rinkimo ir pranešimų siuntimo sistema – Mailchimp, kuria siūlau pasidomėti ir su laiku įdiegti.
  4. Galimybė sekti svetainės statistiką per daug tikslesnį Google Analytics įrankį. Lankomumo statistikos stebėjimas – vienas kertinių svetainės populiarinimo įrankių. Matydami, iš kur žmonės ateina į mūsų svetainę (suranda Google per raktažodžius, per kitose svetainėse esančias nuorodas, FB ar kitus kanalus), galime atitinkamai dirbti su reikiamo kanalo populiarinimu ir to populiarumo išnaudojimu.
  5. Galimybė susieti svetainę su Google Webmaster Tools.
  6. Galimybė blokuoti komentuojančius spamerius, kurių gausa populiariose ir nuo „spamo“ neapsaugotose svetainėse yra tiesiog triuškinanti.
  7. Dėl visų įskiepių ir konfigūravimo galimybių galėsite pasitarti forumuose .
  8. Ir daugybę kitų.

Facebook image

Kodėl asmeninis tinklaraštis yra geriau už rašymą Facebook‘e?

Galbūt paskaičius šiuos tinklaraščio kūrimo žingsnius kils mintis, kad daug paprasčiau ir greičiau galima dalintis savo mintimis tiesiog Facebook tinkle. Ir iš tiesų – vis populiarėjantys socialiniai tinklai ir galimybė jų dėka greitai plėsti savo skaitytojų ratą yra masinanti ir dėkinga. Visgi ji turi ir savo neigiamų niuansų.  Jei jaučiate poreikį tiesiog kartais pasidalinti viena kita trumpa mintimi, tuomet asmeninio blogo dėl to kurti gal ir neverta, nes FB puikiai atliks sklaidos funkciją.

Jeigu jaučiate poreikį rašyti rimtesnius straipsnius ir norite pritraukti rimtesnę, lojalesnę auditoriją, Facebook įrašai jums gali netikti nes:

  • Ne visi žmonės naudojasi ir mėgsta „mirkti“ Facebook tinkle. Šią auditoriją prarandate iš karto.
  • Tarkim, kad orientuojatės į tuos, kurie FB visgi naudojasi. Mėgstate karts nuo karto pradžiuginti savo asmeninėje Facebook paskyroje esančius draugus įdomiomis mintimis, pamąstymais ar įkvepiančiomis idėjomis? Puiku. Visgi norėdami pasiekti kuo didesnį skaitytojų ratą, turėsite praplėsti savo privatumo nustatymus ir leisti kitiems žmonėms sekti jūsų įrašus (follow). Žinoma, šalia naujų įrašų galite pasirinkti, kas turi teisę juos matyti. Deja, senus jūsų įrašus (vadinasi ir asmenines nuotraukas bei kitą asmeninę informaciją, kuria, ko gero, nenorėtumėt dalintis su visu pasauliu), matys visi.
  • Tam, kad nereikėtų maišyti asmeninio profilio ir jūsų ideologinės skaidos, kurią skiriate visiems skaitytojams, galima susikurti atskirus puslapius, skirtus jūsų rašymo veiklai (page). Čia privatumo problemos nelieka, atsiranda galimybė stebėti įrašų sekimo statistiką. Visgi ir čia yra niuansų. FB įrašai, skirtingai, nei svetainės straipsniai, nėra sudėlioti pagal temas, kategorijas, todėl juos sekti ir atsirinkti tai, kas skaitytojui aktualu, nėra patogu. Taip vienus įrašus dalis skaitytojų tiesiog praleidžia (o per laiką jie nusikelia toli ir ne visi jų ieškos), o kitų neskaito, nes ne visos temos visiems yra įdomios.
  • Vizualinis Facebook puslapio vaizdas toli gražu neprilygsta svetainei nei gražumu, nei naudojimosi patogumu, jau nešnekant apie individualų konfigūravimą ar įvairius įskiepius.

Jeigu esate visiškai pradedantis „blogeris“, galbūt daugelis iš straipsnyje išvardintų techninių dalykų jums atrodo labai sudėtingi ir neaiškūs. Niekas negimė mokėdamas. Nebūtina visomis nemokamų platformų teikiamomis galimybėmis pulti naudotis iš karto. Vystydami savo tinklaraštį žingsnis po žingsnio išmoksite visų internetinių subtilybių ir tikiu, kad patys atrasite naujų reikalingų funkcijų.

Kadangi „Sielos namai“ nėra techninių straipsnių rašymo ir skaitymo svetainė, visų pirma,  šio teksto tikslas yra tiesiog parodyti tinklaraščio kūrimo ir vystymo pradžios kryptį, kuria toliau reikėtų eiti savarankiškai. Taigi, jeigu ieškote nuoseklesnio ir techniškai labiau išplėsto straipsnio apie tinklaraščio sukūrimą, siūlau kreiptis į Debesylą, kuris ne tik tokį yra parašęs, bet ir tingintiems patiems kurti savo blogą, gali visapusiškai šiuo klausimu padėti. 

Atsakyti į techninius klausimus dėl įvairių įskiepių taip pat galimybės neturiu, todėl jei tokių kils – rekomenduoju paklausti WordPress forumuose ar kreiptis į Debesylą.

Linkiu sėkmės kuriant savo nuostabųjį, įkvepiantį ir nepakartojamą tinklaraštį!

 

Su meile,

Sielos namai

 

Norite pirmi sužinot apie naujas meditacijas, įrašus ir kitas naujienas? 

užsisakykite naujienlaiškį

dalintis

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}